Yoga Nidra is een systematische methode waarbij naar complete fysieke, mentale en emotionele ontspanning wordt toegewerkt. Yoga Nidra bestaat uit twee woorden uit het Sanskriet.

Yoga betekent ‘samenbrengen’ of ‘verbinden’.

En Nidra betekent ‘slaap’.

Tijdens Yoga Nidra lijkt het alsof je slaapt, maar je bewustzijn is nog aan het werk op een dieper niveau. Bij Yoga Nidra balanceer je dus als het ware op het lijntje tussen wakker zijn en slapen. Je werkt naar deze staat toe door middel van een aantal systematische oefeningen en visualisaties. Yoga Nidra is diep ontspannen, een aanrader vlak voor het slapen gaan of op het einde van een drukke dag vol spanning en stress.

Herhaal deze yoga nidra zo veel als je kan!

Je zenuwstelsel zal resetten.

Jouw hormoonhuishouding zal balanceren.

Jouw emotionele en mentale rugzak zal geordend worden.

Je lichaam zal opladen.

 

Tijdens deze meditatie , zal ik je vragen om jouw ‘INTENTIE’ of ‘SANCALPA te plaatsen.

Sancalpa is een Sanskriet woord en betekent ‘Intentie’.

Het plaatsen van een intentie , kan je vergelijken met ‘het gebed’ waar onze ouders of voorouders nog tijd voor namen , op het einde van de dag , in het begin van de dag , vlak voor het eten , vlak voor het slapen gaan… Een intentie nodigt je uit om even stil te staan bij jouw leven en zijn , te bezinnen. Je kan jezelf de vraag stellen : ‘Waar sta ik nu en waar wil ik naartoe?’ Volgende vragen kunnen ook helpen bij het formuleren van een Sancalpa :

  • Wie wil ik zijn?
  • Waar verlangt mijn hart naar?

Een intentie wordt mogelijks net iets anders geformuleerd dan het traditionele gebed.

Bij deze de aandachtspunten:

  • Een intentie of sancalpa formuleer je steeds in de tegenwoordige tijd. Bv. Je zegt NIET : ik wil gelukkig zijn. Maar je zegt : IK BEN GELUKKIG
  • De sancalpa komt uit je hart en niet uit je ego , dus het vraagt een moment van verbinden met je echte zelf , een moment van bezinnen.

 

WAT HEB JE NODIG?

Je zorgt ervoor dat je zeer comfortabel kan liggen.  Dat kan in het bed , op een yogamat , in het gras , in de zetel… .

Het is zeer belangrijk dat je goed ligt en dat fysieke spanning zo min mogelijk aanwezig is.  Dat kan je bijvoorbeeld oplossen met een kussen of opgerold deken onder de knieën en / of onder het hoofd.

Misschien vind je het wel fijn om een deken over je te leggen.  Wanneer je in diepe ontspanning gaat , kan het zijn dat je wat koude ervaart.

Leg de benen gestrekt naast elkaar , leg de armen ontspannen naast het lichaam.

Zorg er ook voor dat je ongestoord kan liggen.  Dat er niemand ongevraagd kan binnen komen. Voorkom dat je een GSM moet opnemen of dat de deurbel gaat.  Gun je heel even die 30 minuutjes 100 % voor jezelf!

 

MUZIEK OP SPOTIFY:

Je kan op de achtergrond zachte muziek opzetten.  Maar dat is zeker en vast niet nodig.

Gebruik hiervoor eventueel de lijst op spotify :

  • Yoga Viapura Meditatie

Over de lesgever

30-minuten

16 Lessen

nog niet aangekocht

Les bestaat uit

  • 1 Les