Les 2
De belangrijkste concurrenten van de Volvo V60 zijn natuurlijk van de ‘Duitse drie’: de Mercedes-Benz C-klasse Estate, de Audi A4 Avant en de BMW 3-serie Touring. De vorige Volvo V60 maakte weinig indruk op dit trio, de nieu- we moet daarin verandering brengen. Die
is overduidelijk gebaseerd op de huidige V90, maar is veel beter geproportioneerd. De nieuwe V60 groeide behoorlijk ten op- zichte van zijn voorganger, zodat hij nu de grootste in zijn klasse is. Maar dat alleen is niet genoeg; als het om centimeters gaat, wint de bijna vijf meter lange Opel Insignia Sports Tourer. In elk geval is de V60 met zijn lengte van 4,76 meter slechts vijf centimeter korter dan de laatste V70, maar wel een flink stuk (12 cm) lager en boven- dien iets breder. Daarmee oogt de V60 ge- spierd en recht van achteren gezien herken je nog steeds die typerende welving in de achterlichten en de achterspatborden, zo- als we die al sinds de eerste generatie S80 kennen. Het dashboard komt in grote lijnen overeen met dat van de andere modellen uit de huidige Volvo-stal. Sereen vormgege- ven, met centraal geplaatst een verticaal, 9 inch groot beeldscherm. Het instrumenta- rium bestaat altijd uit geprojecteerde me- ters en in de duurdere versies is ook het navigatiescherm tussen de klokken op te roepen. Standaard meet dat scherm 8 inch, in de Inscription of het Business Pack Con- nect 12,3. Het is wel een beetje typisch dat de basisklokkenwinkel geen toerenteller heeft. Daarnaast is er een head-updisplay leverbaar.